Copii si parinti in cautarea fericirii

Ca parinti, o preocupare constanta e aceea de a spriji copilul/copii in a se dezvolta sanatos, in a le crea contexte in care sa-si dezvolte abilitati si referinte pozitive pentru o copilarie fericita si pentru succes in viitor.

Mai exact, ne dorim sa formam un mediu propice cautarii, experimentarii, care sa-I conecteze la motivatia interna de a face, a crea, in care sa-si fortifice pasiunea pentru descoperiri, hobby-uri si in acelasi timp sa ii canalizam inspre a-si forma obiceiuri sanatoase pe termen lung, a le creste rezistenta in fata greutatilor, a le forma stima de sine, a-I face constienti de alegerile pe care le fac si multe alte obiective cu bataie lunga.

Pentru ca aminteam de copilarie fericita haideti sa reflectam putin la resorturile emotionale care ne determina acea stare de bucurie, implinire, fericire. Raportat la copii, e posibil sa fie o jucarie noua, ultima aparuta intr-o anume colectie sau acele jocuri interactive cu lumini si sunete, poate dulciuri sau in functie de varsta copiilor articole vestimentare, gadgeturi de ultima generatie sau jocuri video?! Cu siguranta ca fiecare dintre cele deja enumerate pot starni bucurie, emotie sau entuziasm in functie de cat de mult ne permitem sa “gustam” din aceste placeri.

In masura in care ne propunem sa strapungem acest invelis aparent, de suprafata a senzatiei de placere si sa rafinam cautarea, ajungem la un strat de profunzime, cel care raspunde nevoilor interne (de competenta, conexiune cu ceilalti si control). In acest context intervine intentia constienta a parintelui, pe alocuri educata, de a ghida, asigura mentorat, de a cultiva anumite valori, principii, deprinderi sanatoase, a caror rezultate si efecte vor fi vizibile abia intr-un viitor destul de indepartat (daca e sa ne raportam la varsta medie de independenta a tinerilor fata de parinti, in Romania).

 

Pana la finalul asertiunii putem concluziona ca determinarea fericirii are ca resort o formula complexa, care antreneaza atat formele de suprafata (exercita o atractie raportat la unul sau mai multe dintre cele 6 simturi) cat si nivelurile mai profunde care raspund functiei cognitive, motricitatii, concentrarii, creativitatii etc. Emotia ori satisfactia resimtita poate fi amplificata si de context, prin spontaneitate sau dimpotriva prin planificare – antrenand anticiparea.

Din felul in care definim succesul sau fericirea si orizontul de timp in care il ancoram, putem observa o relatie de interdependenta intre – spontaneitate si obiectivele pe termen scurt, iar in contrapartida, raportul dintre planificare& selectie cu obiectivele pe termen lung.

Sa fim asadar cat mai selectivi in constructia unui mediu propice jocului, punandu-le copiilor la dispozitie jucarii care sa le antreneze curiozitatea si creativitatea mai degraba decat satisfactia facila, sa oferim destule contexte pentru invatare, care sa ii stimuleze sa participe si sa se implice, mai degraba decat sa fie spectatori.

Profita de beneficiile jocului, cu modelele de puzzle mecanic 3D UGEARS si creeaza context pentru activitati “smart hobby” in copilaria micutilor tai.

Autor – Ancuta TAMAS

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *